تعادل حساسیت به انسولین  بوسیله ی عملکرد  سلولهای بتا پس از هایپرگلایسمی  در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی

 21 ژانویه 2015- محققان انستیتوی کارولینسکا در استکلهم سوئد به بررسی ترشح انسولین و تحمل گلوکز درسطوح مختلف عملکرد کلیه ها  پرداختند.

 دراین تحقیق که 1015 مرد سوئدی 70 و 71 ساله شرکت داشتند، محققان با انجام دو آزمایش OGTTو HEGCبه بررسی حساسیت به انسولین  وعملکرد سلولهای بتا و تحمل گلوکز درمیان مردان غیر دیابتی پرداختند.

هر دو آزمایش OGTT(یک آزمایش  استاندارد شده برای بررسی تحمل گلوکز است که با خوردن محلول گلوکز انجام می شود) و کلامپ یوگلایسمیک HEGCیاeuglycaemic hyperinsulinemic clampبرای ارزیابی میزان متابولیسم گلوکز وحساسیت فرد به انسولین  بکار می روند.

در 46 درصد از این افراد ( 466 مرد) که به بیماری کلیوی متوسط تا پیشرفته مبتلا بودند مقدار حساسیت  به انسولین با کاهش عملکرد کلیه ها کاهش یافته بود.

پس از آزمایش  OGTTو بدنبال آن ایجاد هایپرگلایسمی، سلولهای بتا عملکرد بیشتری داشتند درحالیکه  عملکرد سلولهای بتا دو ساعت  پس از آزمایش تحمل گلوکز درسطوح مختلف عملکرد کلیوی تغییری نکرد. ترشح انسولین در طی آزمایش  OGTTبه طور عکس با عملکرد کلیه ها در ارتباط است که با اصلاح حساسیت به انسولین صورت می گیرد.

محققان نتیجه گیری نمودند  که کاهش حساسیت  به انسولین که در مراحل  ابتدایی بیماری کلیوی اتفاق می افتد  بوسیله ی افزایش فعالیت سلولهای بتا جبران می گردد اما در مردان مسن مبتلا به اختلال کلیوی  این افزایش عملکرد برای جبران کاهش حساسیت به انسولین از دست رفته  و انجام نمی شود.

محققان معتقدند برای بررسی نحوه ی عملکرد سلولهای بتا در بیمارانی که به بیماری مزمن کلیوی  پیشرفته مبتلا هستند  نیاز به  انجام  تحقیقات بیشتری  درآینده  دارند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/insulin-sensitivity-balanced-by-beta-cell-function-after-hyperglycemia-97300888.html